Den største snuhavnløpet noensinne nord for Polarsirkelen

Aldri før har et cruiseskip avsluttet et cruise- og påbegynt et annet cruisetokt så langt mot nord før. Bodø havn KF har jobbet for å bli en snuhavn for større skip i en årrekke, men har årlige snuhavnoperasjoner for mindre skip (under 350 passasjerer).
I 2013 hadde havnen fire skip som gjennomførte snuhavnoperasjoner.Det som er unikt med de tre snuhavnanløpene i 2015 er:Størrelsen på skipet og dermed antall passasjerer (største hittil i Nordnorge har vært skip med knappe 700 passasjerer) Skipet vil gå i pendel med ukeslange cruisetokt mellom Malmø (hvor to cruise starter og ender), Bodø (hvor tre cruise starter og ender) og Lakselv (hvor to cruise starter og ender)Cruisestart i Bodø resulterer i ekstra anløp i hvert av de tre nordligste fylkene Nordland, Troms og Finnmark + Russland ved at følgende destinasjoner anløpes Leknes, Tromsø, Alta, Honningsvåg og Lakselv + Murmansk.
Store lokale, regionale og landsdelsmessige ringvirkninger:
- Lokalt:
- Regionalt:
Gir muligheter for besøk til attraksjoner i regionen.
- Landsdelsmessig:
Gir mulighet for at hele landsdelen får besøk av flere cruiseskip og passasjerer, med de økonomiske ringvirkninger dette gir. Dette da et normalt cruise som starter og avsluttes f.eks. i Hamburg så varer et cruise 12 dager. Med snuhavn i Bodø så gis potensielle cruisepassasjerer muligheten til å se Nordnorge og/eller Svalbard og Nordvest Russland på kun 1 uke.
- Økonomiske ringvirkninger (konservativt anslag)
- Bodø : kr. 18 millioner
- Landsdelen : kr. 50 millioner